På väg!

En lyckad vårresa

Lövstabruk, denna uppländska pärla, tog emot oss med strålande solsken denna dag i maj när det var dags för årets vårresa.

Efter ett kort stopp för en förmiddagsfika i Café Villan vid Fullerö Handel åkte vi vidare mot en god lunch som väntade på Leufstabruks Wärdshus. När samtliga 34 medlemmar slagit sig ner och fått maten på tallrikarna spreds ett trevligt sorl i matsalen. Prat och skratt men även diskussioner kom igång mellan gamla och nya bekantskaper.

Mätta och belåtna blev vi sedan guidade runt på bruket, som en gång varit Sveriges största järnbruk. Vi fick se de gamla byggnaderna och höra om hur Louis De Geer anlade bruket med alla dess byggnader (inte helt på egen hand kan man tro). Även en guidad tur i herrgården och egen tid att titta på hantverk hann vi med. Där fanns både keramik, tavlor, smide, smycken och textiler till försäljning.

Avslutningsvis samlades vi i Café Norra porten där vi serverades kaffe och bulle i trädgården. innan vår trevlige chaufför Anders körde oss hem med bussen.